شنبه , سپتامبر 19 2020
خانه / سبک زندگی اهل بیت / پاسخ حضرت آیت الله صافی به کسانی که شیعه را به غلو متهم میکنند

پاسخ حضرت آیت الله صافی به کسانی که شیعه را به غلو متهم میکنند

حضرت آیت الله العظمی صافی،گلپایگانی

شفقنا-حضرت آیت الله العظمی صافی به پرسشی درباره تهمت غلو به شیعه پاسخ گفته است.
به گزارش مجله امام زمان به نقل شفقنا متن پرسش وپاسخ مطرح شده بدین شرح است:

 

س:برخی از نویسندگان، فرقه‌هایی از غلات را،‌ در ردیف شیعه قرار می‌دهند و چه بسا شیعه را به غلوّ متّهم می‌سازند و ما می‌دانیم این یک تهمت است که در زمان ما هم این کار ازطرف وهّابی‌ها بیشتر از راه چاپ و نشر رساله‌هایی در بین ناآگاهان به معارف شیعه دامن زده می‌شود، اگر ممکن است در این باره هم کمی توضیح دهید؟

 

پاسخ:

مسئله عقاید غلوّآمیز در بین امم گذشته هم سابقه بیشتری دارد و در قرآن مجید در مورد یهود و نصاری می‌فرماید:

 

﴿وَقَالَتِ الْیَهُودُ عُزَیْرٌ ابْنُ اللّٰهِ وَقَالَتْ النَّصَارَى الْمَسِیحُ ابْنُ اللّٰهِ﴾؛ [۱]

 

«یهود گفتند: عُزیر پسر خداست! و نصاری گفتند: مسیح پسر خداست!»

در میان مسلمانان هم این بیماری همان‌گونه که حدیث:

 

«لَتَسْلُکُنَّ سُبُلَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ وَالقُذَّهِ بالقُذَّهِ حَتَّی لَوْ أَنَّ أَحَدَهُمْ دَخَلَ جُحْرَ ضَبٍّ لَدَخَلْتُمُوهُ»؛[۲]

 

«هرآینه راه‌هایی را خواهید پیمود که پیشینیان پیمودند، پا به پا و گوش تا گوش، حتّی اگر یکی از آنها در سوراخ سوسماری وارد شده باشد شما هم در آن  وارد خواهید شد».

 

به آن دلالت دارد به‌صورت‌های مختلف پیدا می‌شود که از آن جمله است وضعی که نسبت به امیرالمؤمنین (ع) پیش آمد.

 

گروهی قائل به الوهیت و خدایی او شدند و آن حضرت را درضمن اشعار خود به‌عنوان خدای خود مدح کردند،‌ مثلاً گفتند:

 

أَنْتَ خَالِقُ الْخَـلَایِـقِ مَــنْ                   زَعْزَعَ أَرْکَانَ خَیْبَرَ جذما

قَدْ رَضِینَا بِهِ إِمَامَاً وَمَولَی                    وَسَجَدْنَا لَهُ إِلَهاً وَرَبّـاً[۳]

 

 

برخی از باب مبالغه و اغراق‌گویی ـ نه اینکه واقعاً آن حضرت را خدای خود بدانند ـ این سخنان و اشعار را گفته‌اند، به‌علاوه از خود آن حضرت هم روایت شده است که فرمود:

 

«هَلَکَ فِیَّ رَجُلَانِ، مُحِبٌّ غَالٍ وَمُبْغِضٌ قَالٍ»؛[۴]

«دو گروه درباره من تباه شدند، دوستی که در دوستیش زیاده‌روی کند، و دشمنی که مقام و منزلت مرا منکر شود».

به‌هرحال افرادی در طول تاریخ بوده‌ و هستند که عقاید غلوّآمیز دارند، اگرچه همه آنها در این حدّ نباشد که کسی را تا مرتبه خدایی بالا ببرند، در هر حال همه این امور به نوعی انحراف از اسلام و دیدگاه‌های صحیح تشیّع است. این‌گونه از عقاید بیشتر در میان صوفیه که اکثر از اهل‌سنّت به‌حساب می‌آیند پیدا شده است، اموری چون حلول و اتّحاد، و… اغلب در کلمات آنها به چشم می‌خورد.

خوشبختانه مسئله تصوف در بین شیعه به برکت هدایت ائمّه علیهم‌السلام نه تنها در حدّی که در میان اهل‌‌سنّت رونق داشت شیوع پیدا نکرد، بلکه ازطرف ائمّه علیهم‌السلام و پیروان آنها و علمای بزرگ مطرود و محکوم هم شد.

پس نسبت‌دادن این امور به شیعه یک تهمت است، عقاید شیعه در هریک از زمینه‌های توحید، نبوّت، امامت، معاد و سایر امور از این‌گونه مطالب غلوّآمیز و انحرافی خالی است، چون ائمّه علیهم‌السلام به‌عنوان حافظان دین الهی در طول دو قرن و نیم چنان عمل کردند که راه نفوذ برای عقاید شرک‌آمیز بسته شد و حدود و ثغور مبانی فکری و اعتقادی شیعه از هر جهت معلوم و مشخّص گردید و بعدها علما هم

 

از راه تدوین و تألیف کتاب‌های اعتقادی مثل اعتقادات مجلسی همه این عقاید را به‌طور مشخّص توضیح دادند.

 

البتّه بعدها عدّه معدودی به‌عنوان صوفی و اهل خانقاه در میان شیعه پیدا شدند که تحت عنوان ولایت و ارادت به امیرالمؤمنین علی (ع) عقایدی غلوّآمیز را مطرح کردند که در هر مورد به همّت علمای آگاه پاسخ‌های مناسب به آنها داده شد. در نتیجه نتوانستند زیاد مقاومت نمایند.

شیعه احدی را در صفات جلالیه و جمالیه با خدا شریک نمی‌داند. پیامبر و ائمّه‌ علیهم‌السلام را مخلوق و عبد خدا می‌شناسد که در هر جهت آنها محتاج خدایند، تنها خدا را غنیّ بالذّات می‌دانند.

البتّه اوصاف و فضایل و مقامات عالیه و درجات کمالیه‌ای که شیعه برای این بزرگواران برحسب آیات و روایات معتبر ذکر می‌کند و مثلاً آنها را حجّت، امام، ولیّ امر و صاحب معجزات و کرامات می‌داند، از هیچ‌یک از آن اوصاف بوی غلوّ و شرک استشمام نمی‌شود و همه حاکی از کمال و اوج مرتبه عبودیت و میزان تسلیم آنها در برابر دستورات خداوند متعال است.

خلاصه اصل امامت از اصول اصیل اسلام است که از آیات قرآن مجید و احادیث فراوانی که از شخص پیامبر (ص) روایت شده استفاده می‌شود و گذشت زمان و شکست‌ها و فتح‌ها در توسعه و تکامل آن هیچ نقش و اثری نداشته است.

به‌علاوه اعتقاد به این اصل مستلزم هیچ‌گونه غلوّی نیست و تمام اوصافی که برحسب احادیث برای امام ثابت است، منافاتی با این ندارد که امام بنده خداست و مانند پیامبر به خدا محتاج است.

«وَلَا یَمْلِکُ لِنَفْسِهِ نَفْعاً وَلَا ضَرّاً»‌؛[۵]

«و توانایی سود و زیان خود را ندارد».

و حتّی امام پیامبر هم نیست یعنی به او شریعت و احکام شرع وحی نمی‌شود ـ هرچند محدّث است یعنی ملائکه با او سخن می‌گویند ـ ولی ارتباط او با ملائکه مثل ارتباط نبیّ با فرشته وحی که احکام الهی را به پیامبر می‌رساند نیست ـ‌ چون اصول همه احکام قبلاً بیان شده و رسالت و پیامبری با رحلت رسول (ص) ختم شده است.

در امام‌شناسی مهم این است که فرد امامانی را که از جانب خدا به‌وسیله پیامبر (ص) معرّفی و به امامت منصوب شده‌اند بشناسد و آنها را مثل پیامبر (ص) دارای ریاست عامّ و ولایت مطلق بر کلیه امور دین و دنیا بداند و غیر از نبوّت سایر صفات پیامبر را مثل علم و عصمت و… را برای آنها هم ثابت بداند و خلاصه ائمّه‌ علیهم‌السلام را قائم‌مقام به‌حقّ آن حضرت در امور دین و دنیا بشناسد.

ازنظر صاحبان تفکر مادّی و کسانی که به عالم غیب ایمان ندارند، اعتقاد به عالم غیب و ادیان الهی و اوصافی که مؤمنان به پیامبران واولیای خدا نسبت می‌دهند همه غلوّآمیز است. چون مؤمنان در حقّ آنها به صفات و اعمال و خصاصی عقیده دارند که شخص مادّی از درک آنها عاجز است؛ لذا آنها را غلوّ اهل ایمان در حقّ انبیا و اولیا به‌حساب می‌آورد.

 

به‌عنوان‌مثال ازنظر مادّی‌ها، معجزات ابراهیم و موسی و عیسی علیهم‌السلام که مؤمنان به آن معتقدند، همه نوعی غلوّ است، درحالی‌که هیچ‌گونه غلوّی در این عقاید نیست. اینها همه یک سلسله واقعیت‌هایی هستند که منزلت والای صاحبان آنها را نشان می‌دهد، غلوّ این است که پیامبر یا امام را با خدا شریک بدانیم یا خدا را با آنها متّحد بشماریم و… .

[۱]. توبه، ۳۰.

[۲]. ر.ک: مغربی، دعائم‌الاسلام، ج۱، ص۱؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۲۱، ‌ص ۲۵۷.

[۳]. تو آفریدگار آفریده‌ها هستی، کسی که پایه‌های محکم قلعه خیبر را به لرزه درآورد  و از جا کند. ما خشنودیم به او که پیشوا و آقای ماست و به‌عنوان اینکه او که خدا و پروردگار ماست به او سجده کردیم.

[۴]. نهج‌البلاغه، حکمت۱۱۷ (ج۴، ص۲۸).

[۵]. مجلسی، بحارالانوار، ج ۲۱، ص۳۲۰؛ ج۸۳، ص۸۲.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام



منبع : fa.shafaqna.com

قالب وردپرس

درباره‌ی javadesmaty

حتما ببینید

عکس زیبای جهانبخش در جام جهانی روسیه/عکس

علیرضا در جام جهانی روسیه تلاش کرد تا بازی‌های خوبی برای ایران انجام دهد. به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 5 =