شنبه , سپتامبر 19 2020
خانه / سبک زندگی اهل بیت / اولین مخالف و تشکیک کننده در موضوع «مهدویت» چه کسی است؟ پاسخ حضرت آیت الله مکارم

اولین مخالف و تشکیک کننده در موضوع «مهدویت» چه کسی است؟ پاسخ حضرت آیت الله مکارم

شفقنا-حضرت آیت الله العظمی مکارم به پرسشی درباره مهدویت پاسخ گفته است.
به گزارش مجله امام زمان به نقل شفقنا متن پرسش وپاسخ مطرح شده بدین شرح است:
پرسش :

تاریخ از چه کسی به عنوان اولین مخالف و تشکیک کننده در موضوع «مهدویت» نام برده است؟

پاسخ اجمالی:

در تاریخ آمده است، اولین تشکیک کننده در بحث «مهدویت» معاویه بود که به جماعتى از بنى هاشم خطاب کرده گفت: «اینکه شما گمان مى کنید پادشاهى هاشمى و مهدى قائم از آن شما است عقیده اى باطل است؛ بلکه مهدى همان عیسى بن مریم است. امر خلافت به دست ما است تا آن را به او تسلیم کنیم» ابن عباس به او پاسخ داد که اولاً همه شهادت می دهند مهدی از ماست و جهان را از عدل پر می کند و ثانیاً عیسی به او اقتدا می کند.

 

پاسخ تفصیلی:

در تاریخ آمده است، اولین تشکیک کننده در بحث «مهدویت» معاویه بود که به جماعتى از بنى هاشم خطاب کرده گفت: «اینکه شما گمان مى کنید پادشاهى هاشمى و مهدى قائم از آن شما است عقیده اى باطل است؛ بلکه مهدى همان عیسى بن مریم است. امر خلافت به دست ما است تا آن را به او تسلیم کنیم».(۱)

ابن عباس از جمله کسانى بود که در آن جلسه حضور داشت، او در مقابل این تحریف تاریخى و بازى کردن با عقیده اسلامى سخت ایستاده، به معاویه گفت: «… اما اینکه گفتى ما گمان داریم که براى ما حکومتى است که مهدى حاکم آن است، جواب آن این است که گمان، شرک است همان گونه که خداوند متعال مى فرماید: «زَعَمَ الَّذِینَ کَفَرُوا اَنْ لَنْ یَبْعَثُوا»(۲)، در حالى که همه شهادت مى دهند که براى ما ملک و حکومتى است. اگر از عمر دنیا یک روز باقى باشد خداوند متعال کسى از ما را مى فرستد تا زمین را پر از عدل و داد کند، همان گونه که پر از ظلم و جور شده باشد. و اما اینکه مى گویى: مهدى همان عیسى ابن مریم است، عیسى کسى است که براى مقابله با دجال فرستاده مى شود و هر گاه دجال او را ببیند نابود مى شود؛ ولى امام از ما کسى است که عیسى بن مریم به او اقتدا کرده و نماز مى خواند …».(۳)،(۴)

پی نوشت:

(۱). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت‏، چاپ دوم، ۱۴۰۳ ق‏، ج ۳۳، ص ۲۵۶، باب ۲۰(نوادر الاحتجاج على معاویه).

 

(۲). سوره تغابن، آیه ۷؛ ترجمه: «کافران پنداشته اند که هرگز برانگیخته نمى شوند».

 

(۳). بحار الأنوار، همان، ص ۲۵۷، باب ۲۰(نوادر الاحتجاج على معاویه).

 

(۴). گردآوری از: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چاپ هفتم، ۱۳۹۰، ص ۱۲۷.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام



منبع : fa.shafaqna.com

قالب وردپرس

درباره‌ی javadesmaty

حتما ببینید

ببینید: اسکلت باشگاه استقلال که حفظ شده!

آرش برهانی، بازیکن سابق آبی پوشان گفته «خداروشکر اسکلت اصلی استقلال به هر قیمتی حفظ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 2 =