خانه / سبک زندگی اهل بیت / آیا استغاثه و یا طلب آب، در شأن امام حسین (ع) نیست؟

آیا استغاثه و یا طلب آب، در شأن امام حسین (ع) نیست؟

شفقنا-تشنگی یکی از دردهای پررنگ در واقعه کربلاست، و حضرت ابوالفضل سقای کربلا نام گرفت چون وظیفه آب آوردن از فرات را برای خاندان امام حسین (ع) داشته است.
به گزارش شفقنا، بعد از به شهادت رسیدن حضرت ابوالفضل العباس دیگر کسی برای تشنگان کربلا آب نیاورد.
در برخی از مقاتل نوشته شده است که امام حسین (ع) در لحظه شهادت خود آب طلب  کرد اما کسی به ایشان حتی قطره ای آب نداد.
شبهاتی در باب طلب آب کردن امام حسین(ع) وارد شده، می گوید آب طلب کردن  با جمله  «هیهات منا الذله» سازگاری ندارد .
در پاسخ به این شبهه در کتاب ” بزرگترین مصیبت عالم پاسخ به شبهات و تحریفات عاشورا” امده است:

اینکه در همان ابتدا بگوئیم این با عقل سازگار نیست و اگر امام حسین علیه السّلام طلب آب کند موجب ذلت امام است پس این از خرافات است، خیر این روش تحقیق نیست بلکه اگر قضیه ای مانند طلب آب کردن امام حسین علیه السّلام که می توان گفت در حد تواتر است (چنانچه نصوص آن خواهد آمد) ثابت شود ما باید وجه این قضیه را پیدا کنیم وبه دنبال توجیه ودلیل آن باشیم نه اینکه بگوئیم چون با عقل سازگار نیست پس دروغ است.

ما در ابتدا به روایات و نصوص تاریخی که در این زمینه در کتب شیعه وسنی وارد شده اشاره کرده و سپس وجه ودلیل آن را خواهیم گفت که این گونه سخنان موجب ذلت امام معصوم نیست.

 

 

طلب آب کردن امام حسین علیه السّلام در روایات و کتب تاریخ

۱ – در حدیثی که خداوند متعال برای حضرت آدم ابوالبشر روضه امام حسین علیه السّلام را می خواند، می فرماید:

 

«لو تراه و هو یقول واعطشاه و اقله ناصراه … فبکی آدم و جبرئیل بکاء الثکلی …»

 

یعنی ای آدم کاش می دیدی حسین علیه السّلام را در حالیکه طلب آب می کند و صدای واعطشای اوبلند است و طلب یار ویاور می کند و آنقدر تشنه می شود که آسمان را مانند دود می بیند … در این هنگام حضرت آدم و جبرئیل مانند زنی که فرزند از دست داده باشند گریه کردند.(۱)

 

۲ – مرحوم ابن نماء حلی (متوفای۶۴۵ ه-. ق) در مقتل «مثیر الأحزان» می فرماید:

 

«… ثم قصدوه بالحرب و جعلوه شلوا فی کثره الطعن والضرب و هو یستقی شربه من ماء و لا یجد …»

 

در حالیکه بدن مبارک حضرت پر از نیزه و زخم شده بود طلب آب می کرد اما نیافت.(۲)

۳ – در کتاب اخبار الطوال نقل شده: «عطش الحسین علیه السّلام فدعا بقدح من ماء…»؛ زمانیکه حضرت کشته شدند طلب آب کردند.(۳)

 

«ان الحسین استسقی ماء حین قتل فمنع منه و قتل و هو عطشان.»(۴)

 

۴ – در کتب مقتل زیادی نقل شده:

 

«فقصده القوم و هو فی ذلک یطلب شربه من ماء.»(۵)

 

«… جعل الحسین یطلب الماء و شمر یقول له و الله لاتروه او ترد النار فقال له رجل الا تری الی الفرات یا حسین کانه بطون الحیتان و الله لاتذوقه او تموت عطشا فقال الحسین اللهم امته عطشا.»(۶)

«… عطش الحسین فاستقی.»(۷)

 

«صاح الحسین بن علی اسقونا ماء فرمی رجل بسهم فشق شدقه….»

 

زمانیکه امام حسین علیه السّلام فریاد زد به ما آبی بدهید مردی تیری انداخت به سمت حضرت و موجب زخمی شدن بدن مبارک آن حضرت شد.(۸)

 

۵ – مرحوم شیخ جعفرشوشتری در خصائص الحسینیه می فرماید:

 

«فاظهر عطشه علیه السّلام الان اسقونی قطره من الماء فقد تفتت کبدی من الظماء…»(۹)

 

۶ – محقق بزرگ جناب باقر شریف قرشی در «حیاه الامام الحسین علیه السّلام» می فرماید:

 

«ان الحسین علیه السّلام دعا بماء لیشرب فلما رماه حال بینه و بین الماء…»

 

امام حسین علیه السّلام زمانی که درخواست آب کرد فردی تیری انداخت به سمت حضرت که مورد نفرین امام حسین علیه السّلام واقع شد.(۱۰)

 

۷ – علامه سید جعفر مرتضی عاملی درکتاب مختصر مفید می فرماید:

 

«الان اسقونی قطره من الماء فقد تفتت کبدی من الظمآء»(۱۱)

 

 

روی هلال بن نافع قال: «انی لواقف … و انه لیجود بنفسه فوالله مارأیت قط قتیلا مضمخا بدمه احسن منه و انور وجها و لقد شغلنی نور وجهه و جمال هیبته عن الفکره فی قتله فاستسقی فی تلک الحاله ماء…»

 

راوی می گوید:

 

روبروی امام حسین علیه السّلام در حالیکه غرقه به خون بود ایستاده بودم در حالیکه نور چهره وجمال هیبت او مرا مشغول کرده بوده از فکر کشتن او، در حالیکه دیدم او طلب آب می کرد.(۱۲)

 

۸ – در جریان آب خواستن برای حضرت علی اصغرعلیه السّلام امام حسین علیه السّلام فرمود:

 

«یا قوم ان لم ترحمونی فارحموا هذا الطفل.»(۱۳)

 

اسقونی شربه من الماء فقد نشفت کبدی من الظمآء.(۱۴)

 

 

مرحوم واعظ قزوینی می گوید: در لغت «نشف» را به آن تشنگی گویند که جگر و لب انسان از شدت تابش آفتاب و تشنگی به مرور زمان برآمدگی پیدا کند و پوسته پوسته شود.(۱۵)

 

همچنین می توان گفت که، طلب آب کردن مختص به امام حسین علیه السّلام نبوده، بلکه پیامبراکرم| نیز در غزوه ای از غزوات وقتی که تشنگی بر همه غالب می شود فرمودند: هل من مغیث بالماء؟ که در روایات مختلفی آمده است.(۱۶)

 

بنابراین دانسته شد که طلب آب کردن امام حسین علیه السّلام در کربلا در نصوص مختلفی آمده است

 

واینطور نیست که عده ای گفته اند که این جریان نه در کتابهای معتبر ونه نیمه معتبر آمده است، لذا اینکه ایشان ادعا کرده این روایات فقط در کتابهایی آمده که پر از اکاذیب است ؛ سخنی است بدون علم و باطل.

 

 

آیا استغاثه و یا طلب آب، در شأن امام معصوم علیه السّلام نیست؟

اما اینکه گفته شده این سخنان موجب ذلت امام حسین علیه السّلام است ودر شأن امام حسین علیه السّلام نیست در جواب می گوییم که این کلمات، علتهای مختلفی می تواند داشته باشد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 

۱ – بخاطر اتمام حجت بر دشمنان است که تا آخرین لحظه ویا در قیامت نگویند امام از ما طلب آب نکرد لذا ما هم به آو آب ندادیم.

 

۲ – بخاطر اثبات مظلومیت خود تا روز قیامت است تا همه عالم بفهمند که امام حسین علیه السّلام را با لب تشنه به شهادت رساندند و اگر طلب آب نمی کرد شاید چنین مطلب مهمی از یادها فراموش می شد.

 

۳ – طلب آب کردن یکی دیگر از جلوه های رحمت و هدایت امام حسین علیه السّلام بود که شاید فردی با شنیدن این جملات به یاد مظلومیت اهل بیت علیه السّلام بیفتد تا از دریای ظلمت سپاه دشمن جدا شود و در کشتی هدایت و نور امام حسین علیه السّلام سوار شود چنانچه برخی از افراد دشمن در روز عاشورا بعد از این استغاثه ها به سپاه امام حسین علیه السّلام پیوستند.

 

 

۱- .بحارالانوار، ج۴، ص۲۴۵.

۲- . مثیراالاحزان، ص۵۵.

۳- . اخبار الطوال، ص۲۵۸ ؛ بغیه الطلب فی تاریخ حلب.

۴- . بستان الواعظین، ص۴۱۹ به نقل از التعازی والعزاء.

۵- . بحارالانوار، ج ۴۵،ص۵۱ ؛ مقتل الحسین خوارزمی، ج ۲، ص۳۳ ؛ لهوف، ص۱۱۹ ؛ البدایه والنهایه، ج۸، ص۲۰۳ ؛ العوالم الحسین، ج ۱۷،ص۲۹۳ ؛ اعیان الشیعه، ج ۱،ص۶۰۹ ؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج ۴،ص۵۸.

۶- . مقاتل الطالبین، ص ۱۱۸ ؛ بحارالانوار، ج۴۵،ص۵۱ ؛ مقتل الحسین خوارزمی، ج ۲،ص۳۳ ؛ الفتوح ابن اعثم کوفی، ج ۵، ص۱۱۷ ؛ وقعه الطف، ص ۲۵۲.

۷- . مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۱۱؛ طبقات الکبری، ج ۱، ص۴۷۲.

۸- . ذخائر العقبی /۱۴۴- شرح احقاق الحق، ۱۱/۵۲۹.

۹- . اشک روان بر امیر کاروان، ترجمه خصائص الحسینیه، ص۱۵۹.

۱۰- . حیاه الامام الحسین، ص۳۱۱.

۱۱- . مختصر مفید، ص۱۶۵.
۱۲- . مثیر الاحزان، ص۷۵ ؛ مروج الذهب، ج۳،ص۷۱ ؛ بحارالانوار، ج ۴۵، ص۵۷ ؛ لهوف،ص۱۲۷ ؛ نفس المهموم، ص۳۶۶.

۱۳- . منتهی الآمال، ص۲۷۶ ؛ نفس المهموم، ص۳۴۹ .

۱۴- . کبریت احمر، ص۱۹۴؛ ذریعه النجاه، ص۱۳۵ ؛ منتخب طریحی، ج۲، ص۱۳۴.

 

۱۵- . ریاض القدس، ج۲، ص۱۲۲.

۱۶- . مستدرک الوسائل، ج۸، ص۲۵۶.

 

 

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام



منبع : شفقنا

درباره ی javadesmaty

همچنین ببینید

جای قدم‌های زوار اربعین +عکس

منبع:شرق نیوز

پاسخی بگذارید